Krachten, talenten & doelen


Krachten

Perfectionistisch

Ik heb altijd heel hoge eisen gesteld aan de kwaliteit van mijn werk. Ik streef ernaar om het beste uit mijzelf te halen en ten volste te laten zien wat ik kan. Deze perfectionistische nijgingen zijn ook door al mijn stagebegeleiders gezien en kwamen terug in mijn stagebeoordelingen.

In mijn werk spendeer ik het liefst aandacht aan elk detail en controleer ik het liefst alles dubbel. Het is mijn streven om validatie en goedkeuring te krijgen voor mijn geleverde werk. Dit wil niet zeggen dat ik bang ben om fouten te maken. Ik zie fouten en feedback als mogelijkheden om te leren en te groeien. Zoals het gezegde luidt: "ondervinding is de beste leermeester".

Creatief

Ik ben heel sterk in het bedenken van originele ideeën en oplossingen voor nieuwe en bestaande vraagstukken. Ik vind het geweldig om met een lastig probleem geconfronteerd te worden en daar over te brainstormen.

Door het vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, vorm ik een mijn eigen perspectief en begin ik innoverende oplossingen te formuleren. Deze krijgen langzaam aan meer vorm en detail naarmate andere mensen met ideeën naar voren komen.

Een van de leukste dingen die ik met mijn creatief vermogen kan doen is het helpen van anderen. Door mijn eigen unieke oplossingen te delen komen anderen vaak met eigen ideeën uit dezelfde gedachtehoek. De wielen van het innoveren komen dan in beweging.

Optimistisch

Wellicht mijn grootste kracht in het leven is dat ik altijd optimistisch blijf. Voor mij is het glas altijd halfvol. Bij tegenslag weet ik de situatie snel te relativeren waardoor ik kan gaan denken in oplossingen in plaats van problemen.

Het is mijn overtuiging dat negatief denken al snel leidt tot een selffulfilling prophecy. Je ziet de situatie dan somber in waardoor je al snel begint te twijfelen aan je eigen kunnen. Gelukkig geld deze selffulfilling prophecy ook omgekeerd. Optimistisch denken zorgt voor geloof in jezelf en de toekomst.

Ik vind het veel prettiger om positief te blijven denken. Wanneer ik merk dat ik door een moeilijk moment ga zeg ik altijd tegen mijzelf: "je kan alleen maar je best doen. Niet meer en niet minder". 


Talenten

Didactisch vaardig
Een talent waar ik mij over het verloop van alle drie stages sterk in heb mogen ontwikkelen, is mijn talent om uit te leggen en te onderwijzen. Ik ben heel sterk in het duidelijk maken van lastige begrippen en concepten door deze minder abstract te maken.

Dit doe ik vaak door versimpelde voorbeelden te geven of kennis meer beeldend te maken. Door vast te stellen wat een ander kent en hoe hij het prettigst leert, kan ik mijn methode van kennisoverdracht afstemmen.

Door met anderen te brainstormen merk ik dat ik hen kan inspireren waarna hun eigen creativiteit het overneemt. Voor mij is het enorm belonend om anderen op deze manier te helpen. Ik merk dat het mij energie geeft als ineens het kwartje valt. 

Ik kon dit talent benutten tijdens het verzorgen van de cursussen bij Vluchtelingenwerk en Fontys Paramedische Hogeschool. Daarnaast kwam dit talent ook van pas tijdens de één-op-één begeleiding van de leerlingen, vluchtelingen en studenten.

Wat ik geweldig vind bij dit talent is dat ik mijn eigen creativiteit kwijt kan in het inspireren en onderwijzen van anderen. Medestudenten zeggen ook vaak dat ik docent moet worden. Dit is iets dat ik zeker overweeg.

 

 

 

Mediëren
Wellicht mijn meest natuurlijke talent is het vermogen om mijzelf te verplaatsen in het perspectief van een ander. Al vanaf leerjaar 1 krijg ik van zowel docenten als medestudenten terug hoe sterk ik ben in het begrijpen van een ander zijn standpunt.

Of er nu sprake is van een overleg of van een discussie, het is een kracht van mij om mee te denken met anderen.  Ik beweeg dan eerst zo veel mogelijk naar de ander zijn perspectief om daarin mee te kunnen denken en een gevoel bij te krijgen. Daarna ga ik terug naar mijn eigen standpunt om duidelijk te maken dat er een midden grond is en dat we in veel opzichten eigenlijk hetzelfde willen.

Dit heeft mij enorm gediend tijdens de discussies binnen Vluchtelingenwerk over de opbouw van het participatietraject. Er bestond een discussie over het begeleiden van cliëntgroepen versus de al bestaande één-op-één begeleiding. Ikzelf had liever de één-op-één begeleiding maar hield mijzelf stil en luisterde door naar wat beide partijen te zeggen hadden.

Door goed te luisteren begreep ik waar de andere partij vandaan kwam. Door de Vluchtelingencrisis was het aantal cliënten enorm hoog. Veel mensen gaven aan dat ze zo overwerkt raakten. Het tegenargument hierop was dat één-op-één begeleiding ervoor zorgde dat iemand zich direct verantwoordelijk voelde voor de cliënt en dat men bang was om dit te verliezen.

Met deze kennis in handen begon ik te argumenteren voor een tussenvorm. De arbeidscoaches konden in groepen werken maar elke cliënt zou nog steeds aan één arbeidscoach van die groep gekoppeld worden. Op die manier werden de doelen van beide partijen behaald en de zorgen grotendeels weggenomen.

Strategisch denken
Een talent waar ik mij tijdens de Manage Your Talent lessen van het derde leerjaar op gefocust heb, is die van strategisch inzicht. Ik ben heel sterk in het formuleren van een lange termijn plan om vooraf vastgestelde doelstellingen te realiseren.

Voor mij ligt de aantrekkingskracht tot strategie in het begrijpen en voorspellen van je tegenstander. Om een tegenstander of organisatie door en door te begrijpen tot op het punt dat je acties en reacties kunt voorspellen. Ik merk dan dat ik enorm veel plezier heb in het maken van een strategie en dat ik vol vreugde ben als mijn plan werkt zoals bedoelt.

Tijdens mijn stage bij Vluchtelingenwerk merkte ik dat ik mijn strategisch vermogen kon inzetten om de organisatie te helpen. Ik zag dat een concurrent van Vluchtelingenwerk Tilburg cliënten overnam omdat het plaatsen van cliënten relatief langzaam ging.

Na een kort onderzoek concludeerde ik dat de vrijwilligers bij Vluchtelingenwerk niet getraind waren in arbeidscoaching waardoor er ineffectief en ongericht gewerkt werd.

Ik stelde toen een strategisch plan op om een introductieprogramma in te voeren met het voorbereiden van nieuwe arbeidscoaches als doelstelling.

Op de korte termijn had dit weinig effect maar naar verloop van tijd ging gemiddelde plaatsingstijd sterk omhoog. Cliënten werden daarna niet langer overgedragen aan de concurrent. 


Doelen

Perfectionistisch met mate

Een van mijn grootste valkuilen komt voort uit een van mijn grootste krachten. Ik kan heel ijverig en perfectionistisch werken wat mij regelmatig heeft geholpen om resultaten naar nieuwe hoogtes te tillen. Hoewel dit vaak van grote waarde is voor mijn loopbaan, kan ik hier ook in doorschieten.

Het komt voor dat ik te lang focus op één enkele taak of onderdeel. Ik blijf dan manieren vinden om een onderdeel te verbeteren terwijl het al lang op een adequaat niveau is. Het gevolg hiervan is dat ik langer bezig ben met een onderdeel dan nodig is waardoor ik met andere taken in tijdsnood kom.

Ik probeer mijzelf hierin te ontwikkelen door tegen mijzelf te zeggen: "goed is goed genoeg". Een onderdeel verdient alleen de tijd die nodig is om het naar een basisniveau te tillen. Als er na het maken van alle andere onderdelen nog tijd over is, dan kunnen er extra verbeteringen aangebracht worden.

Omgang met weerstand en pessimisme

Iets wat bij mij een sterk gevoel van aversie opwekt is een negatieve, pessimistische of opstandige houding richting het werken naar een oplossing. Zoals bij mijn krachten benoemt ben ikzelf juist een optimistisch persoon die gelooft in het behalen van resultaat door middel van een positieve houding en hard werk.

Ik merk dat ik een hoge mate van frustratie ervaar wanneer anderen negatief blijven en daardoor niet in beweging komen. Dit heb ik met name ervaren tijdens het coachen van de leerlingen op het Carolus Borromeus College in Helmond. Sommigen van hen waren niet vooruit te branden in het maken van opdrachten en gaven iedereen behalve henzelf de schuld van hun eigen gebrek aan succes.

In de meeste gevallen ben ik goed instaat om anderen enthousiast te maken en de positieve kijk op te wekken. Wanneer dit niet lukt merk ik dat het mij energie kost om met anderen te werken. Dit is natuurlijk geen ramp maar ik zou graag willen leren hoe ik mijn eigen allergie hiertegen kan beperken.