Tijdlijn Studie

Op deze pagina beschrijf ik mijn studieloopbaan binnen Fontys HRM. Ik ligt dit toe om een overzicht te geven van mijn studietijd en hoe deze anders is gelopen als gevolg van de pre-master pilot. De meest belangrijke momenten van mijn studie worden hieronder weergegeven.

 

In 2013 ben ik met de studie HRM begonnen om studieloopbaanbegeleider te worden. Ik had zelf moeite gehad met mijn eigen studiekeuze en wilde anderen helpen bij hun zoektocht naar een passende loopbaan. Over het verloop van het eerste leerjaar ontdekte ik de grote diversiteit aan functies binnen het HR-werkveld. Ik ontdekte dat de studie over veel meer ging dan alleen loopbaanbegeleiding. Richtingen als arbeidsbemiddeling en strategisch HRM vingen mijn aandacht. Bij arbeidsbemiddeling was het met name de aanbodzijde die mijn aandacht trok. Ik besefte dat ik graag mensen wilde helpen om passend werk of studie te vinden wanneer ze daar zelf niet toe instaat waren.

 

Halverwege leerjaar 2 begon langzaam aan de vraag te branden hoe ik mijn derde leerjaar wilde inrichten. Hoewel ik mij veel georiënteerd had op het minoraanbod bleef dit voor mij een groot vraagstuk. Er waren meer dan genoeg minor opties maar ik kon er op dat moment geen vinden waar ik een goed gevoel bij had. Het was rond deze tijd dat ik te horen kreeg over een pilot pre-master programma binnen Fontys HRM. Dit was een nieuw initiatief voor studenten die versnelt na hun hbo wilde doorstuderen. In plaats van een jaar lang pre-master te doen ná het hbo, konden deelnemers van deze pilot hun pre-master tijdens het vierde leerjaar doen. Als onderdeel van de pre-master pilot kwam de minor uit mijn derde leerjaar te vervallen. In plaats daarvan werden mijn derde- en vierdejaars stage gecombineerd. In mijn derde leerjaar kon ik mijn derdejaars OAO en vierdejaars IIO doen. Op deze manier was er in het vierde leerjaar ruimte beschikbaar voor de pre-master.

 

Tijdens mijn derde leerjaar liep ik stage bij Vluchtelingenwerk Tilburg als arbeidscoach. Als arbeidscoach begeleide en coachte ik cliënten, gaf ik participatie workshops en hield ik contact met potentiële werkgevers. Daarnaast deed ik onderzoek naar cliënt bekwaamheidseisen vanuit de arbeidsmarkt (OAO) en ontwikkelde ik een inwerkprogramma voor nieuwe arbeidscoaches(IIO). Vóór mijn tijd bij Vluchtelingenwerk had ik nog geen stage gelopen en dus ook nooit eerstehands ervaren hoe men in de praktijk te werk ging. Ik wist dat ik stage wilde lopen bij een op arbeidsbemiddeling georiënteerde organisatie zodat ik kon controleren in welke mate mijn beeld van de praktijk overeenkwam met de realiteit. Ik besloot dat ik stage zou lopen bij een op re-integratie gerichte organisatie omdat de aanbodzijde mij het meest aansprak. Tijdens mijn stage ontdekte ik onder andere dat ik een enorm didactisch vermogen heb om anderen te informeren en te onderwijzen. Dit kwam met name van pas tijdens het opzetten en geven van de arbeidsparticipatieworkshops waarmee ik de inzetbaarheid van vele cliënten wist te vergroten. 

 

Na mijn derdejaars stage succesvol te hebben afgerond begon ik met het volgen van de pre-master Organizational Studies aan de Universiteit Tilburg. Deze pre-master sprak mij aan vanwege de sterke focus op innovativiteit en strategisch denken. Door hard te studeren en mijn alles te geven, wist ik de lesstof bij te houden. Hoewel mijn eerste toets resultaten voldoende waren, werd het mij duidelijk dat voortzetting van de pre-master niet verstandig was. Met de nieuwigheid van de pre-master pilot waren er namelijk twee studiepunten over het hoofd gezien die ik alsnog moest behalen. Deze studiepunten zouden in de vorm komen van een vierdejaars OAO-opdracht bovenop het lesprogramma van de universiteit. Hier had ik niet op gerekend. Ik besefte dat dit boven mijn belastbaarheid lag en dat het voortzetten mij alleen frustratie en teleurstelling zou opleveren. Ik besloot om voor toen te stoppen met de pre-master en vanaf februari het reguliere programma weer op te pakken. Wel sprak ik met mijzelf af dat dit niet het einde zou zijn van mijn doel om door te studeren. Na het behalen van mijn bachelor HRM zou ik een nieuwe poging wagen als onderdeel van een regulier pre-master programma.

 

In februari van het vierde leerjaar ging ik van start met de minor Participatie & talent coaching (P&T). Deze minor sprak mij aan vanwege de sterke aansluiting op mijn ervaringen bij Vluchtelingenwerk Tilburg. De minor was gericht op de aanbodzijde van arbeidsbemiddeling en op (studie)loopbaanbegeleiding. Als onderdeel van deze minor diende ik stage te lopen zodat ik al het geleerde meteen kon toepassen in de praktijk. Aangezien ik al ervaring had opgedaan als arbeidscoach was het voor mij het leerzaamst om ervaring op te doen in (studie)loopbaanbegeleiding. Dit was zoals eerder benoemt mijn originele motivatie om HRM te studeren en ik was benieuwd hoe de arbeidsbemiddeling van Vluchtelingen zich zou verhouden t.o.v. de studieloopbaanbegeleiding van leerlingen.

 

Als onderdeel van de minor wist ik een stage als studieloopbaanbegeleider te bemachtigen binnen het decanaat van het Carolus Borromeus College te Helmond. Hier bouwde ik verder op mijn coaching vaardigheden door studenten te begeleiden in hun profiel- en/of studiekeuze. Daarnaast kreeg ik de kans om mijn didactische talent verder te ontwikkelen door regelmatig voor de klas te staan om informatie te delen over studiekeuzes, open dagen, meeloopdagen, studiekeuzetesten en andere diensten van het decanaat. Tijdens deze stage ervaarde ik hoe het was om te werken met een doelgroep die niet altijd even graag meewerkt. De cliënten bij Vluchtelingenwerk wilden graag geholpen worden maar bij middelbaar scholieren is dit lang niet altijd het geval. Hoewel ik het belonend vond om te werken met leerlingen was ik heel benieuwd naar het verdere verloop van hun loopbaan. Ik besloot dat ik in mijn volgende stage met studenten wilde werken.

 

Met het afronden van de minor P&T en de daar bijhorende stage begon ik aan het laatste half jaar van mijn studie. Ik wist een stage te bemachtigen binnen de Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) te Eindhoven. Hier ging ik aan de slag als studiebegeleider. Ik verzorgde workshops over plannen, uitstelgedrag, leerstijlen, solliciteren en gaf één-op-één begeleiding aan studenten die aangaven extra ondersteuning nodig te hebben. Daarnaast deed ik hier onderzoek naar de professionalisering van docenten tot talentcoach en hoe dat verschilde ten opzichte van andere Fontys opleidingen (OAO). Als gevolg van een reeds ongelukkige gebeurtenissen heeft dit onderzoek langer geduurd dan de bedoeling was. Maar nu ben ik er en klaar om af te studeren!

Maak jouw eigen website met JouwWeb